وبلاگ فروهر

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان در شهرها بسیار با اهمیت است و می تواند به طور قابل توجهی کیفیت تزئینی ساختمان را بهبود بخشد. در این مقاله به شما می گوییم نورپردازی نما چیست و چگونه آن را انتخاب کنید. در واقع نورپردازی نما نیز در کنار نورپردازی خانه اهمیت زیادی دارد و به زیباتر شدن منزل کمک می کند. اما قبل از اجرای آن بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

نورپردازی نما چیست؟

نورپردازی نما نوعی نورپردازی است که برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. می توان از آن برای برجسته کردن ویژگی های خاص ساختمان یا روشنایی عمومی استفاده کرد.

از انواع نورپردازی نما می توان استفاده کرد، از جمله نورافکن، نور مخفی و نورهای آویزان. نوع نورپردازی نما ساختمان که استفاده می شود معمولاً به نیازهای خاص ساختمان و طراحی نما بستگی دارد.

نورپردازی نما علاوه بر ارائه مزایای زیبایی شناختی می تواند ایمنی و امنیت ساختمان را بهبود بخشد. این نور می تواند به مردم کمک کند هنگام راه رفتن در شب احساس امنیت بیشتری کنند و همچنین می تواند به عنوان یک بازدارنده در برابر جرم عمل کند و امنیت محیط را افزایش دهد.

چرا نورپردازی نمای ساختمان مهم است؟

نورپردازی نما در هر طراحی ساختمانی بسیار مهم است. زیرا به ایجاد حس هنری کمک می کند، توزیع نور برابر در محیط را تضمین می کند و تصویر کلی از نما را ایجاد می کند. بسیاری از سازه های معماری کلاسیک مانند عجایب هفت گانه جهان یا سایر شاهکارهای معماری، نور شگفت انگیزی در نمای اصلی خود دارند.
این نورها به این دلیل است که این چراغ ها یک احساس کلی ایجاد می کنند. می توان تفاوت فاحشی را در این ساختمان ها و عملکرد آکوستیک آنها به دلیل ظاهر آنها مشاهده کرد. علاوه بر این، بسیاری از محصولات نورپردازی موجود در بازار می توانند به ایجاد طرح های عالی، به ویژه برای جاذبه های گردشگری کمک کنند.

بسیاری از کشورها با پیشینه معماری غنی این ایده های نورپردازی نما را برای جذاب تر کردن مکان های دیدنی خود به کار می برند. کشورهای زیادی وجود دارند که به دلیل طراحی نورپردازی خود مشهور هستند.

به عنوان مثال، پاریس بیش از 296 چراغ روشن دارد و به آن شهر نورها می گویند. در واقع پاریس یکی از اولین مکان هایی بود که به دلیل طراحی های نورپردازی منحصر به فرد و جذابش شناخته شد و هنوز هم یک محل محبوب برای بازدیدکنندگان است.

مردم ترجیح می دهند نورپردازی نما را به ساختمان های خود اضافه کنند زیرا می توان انجام آن را در طرح ها و گزینه های مختلف پیش برد. اجازه دهید به انواع مختلف نورپردازی نمای ساختمان و چگونگی کمک به ایجاد طرح های بیرونی عالی نگاهی بیاندازیم.

نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نما

امروزه بیشتر ساختمان ها با انواع مختلف نورپردازی نما تزئین می شوند. نماها می توانند اشکال و طرح های مختلفی داشته باشند، اما داشتن گزینه های نورپردازی هوشمند می تواند به ایجاد بهترین طراحی کمک کند. شما می توانید انواع زیر را برای نورپردازی نمای ساختمان خود انتحاب کنید:

نمای صلب

نمای صلب یا جامد نمایانگر یک دیوار صاف و بدون طرح است و یکی از رایج ترین عناصر در ساختمان است. تکنیک های نورپردازی طبیعی بهترین گزینه برای این نماها هستند زیرا تنوع طراحی ندارند.

بیشتر نماهای جامد سطوح بزرگ و صافی هستند و می توانند به طور موثر طیف وسیعی از نورپردازی نما را در خود جای دهند. طراحان حتی می توانند دمای رنگ نور مختلف و تغییرات نور را با هم ترکیب کنند و در مجموع ظاهر شگفت انگیزی ایجاد کنند.

نمای عمودی تقسیم شده

این نماها معمولاً نیاز به تغییر جهت دارند زیرا سازه ها عمودی هستند. طراحان گزینه هایی مانند تیرهای باریک را جایگزین خوبی برای این ساختمان ها می دانند. ساختار تقسیم عمودی مستلزم ایجاد جدایی بین دیوارها و مقاطع معماری است.

علاوه بر این، می توان نورهای پایین و نورهای بالا را نیز نصب کرد تا نماهای تقسیم شده عمودی را بیشتر بهبود بخشد.

نمای افقی تقسیم شده

نمای افقی برعکس نماهای تقسیم شده به صورت عمودی است که انواع مختلفی از سایه ها را در زیر نور تشکیل می دهد. طراحان شاهد سایه ای طولانی بر روی تقسیمات افقی هستند که می تواند بافت و ظاهر نورپردازی نما را بهبود بخشد.

با این حال، نصب این چراغ ها می تواند کمی دشوار باشد (به دلیل مناطق نصب مشکل در تقسیمات افقی)، اما می تواند ظاهر ساختمان شما را بهبود بخشد. با این حال، می توان سایه ها را کاهش داد تا ساختمان را روشن کند، عناصر جذاب ساختمان را برجسته کند و ظاهری متعادل تر در محیط ایجاد کند.

نورپردازی نما

نورپردازی نمای ساختمان سوراخ دار

نمای سوراخ دار در دسترس ترین نوع نور است. این به طراحان اجازه می دهد تا انواع مختلف وسایل نور را در محیط اطراف ترکیب کنند تا بافت های عالی ایجاد کنند و ویژگی های ساختمان را برجسته کنند. این نورها همچنین به بیرون آمدن سطح کمک می کنند و ظاهر نما را بیشتر نمایان می کنند.

نماهای سوراخ دار نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارند زیرا ترکیب انواع مختلف نور می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، عواملی مانند هزینه‌های انرژی، اندازه پروژه‌ و هزینه‌های نگهداری همگی نقش حیاتی دارند. همچنین ممکن است لازم باشد شکل نور و معماری کلی را در نظر بگیرید.

چگونه نمای ساختمان را روشن کنیم؟

ایجاد یک طراحی کامل نورپردازی نما مستلزم در نظر گرفتن چندین عامل است که انجام نورپردازی یک نما را پیچیده می کند. استفاده از بهترین شیوه ها برای صرفه جویی در انرژی و دریافت بهترین جلوه های نوری در پروژه ها، حتی در شب، ضروری است.

اگر طراحان سعی کنند نور طبیعی را تکرار کنند، دشواری طراحی بیشتر می شود. ساختار معماری می تواند سبک ها و تغییرات مختلفی داشته باشد و پیدا کردن بهترین نورها بسیار مهم است. طراحان می توانند برخی از تکنیک های نورپردازی نما را هنگام طراحی نمای بیرونی ساختمان انتخاب کنند.

روشنایی یکنواخت

نورپردازی یکنواخت به معنای پخش یکسانی از شدت نور در سرتاسر نما است. این یک روش اساسی نورپردازی نما است و می تواند به ایجاد طرح های عالی حتی در سطوح بزرگ کمک کند. در اینباره قبلا نیز در نورپردازی باغ نیز گفتیم.

نورافکن ها رایج ترین انتخاب برای طراحان برای نورپردازی یکنواخت هستند زیرا نور متعادلی را در سراسر ساختمان پخش می کنند. با این وجود، اگر به درستی ساختار را برجسته کنید، می توانید از هر طرح و سبک سبکی استفاده کرد.

طراحان باید این چراغ ها را بدون توجه به نوری که می خواهند استفاده کنند، نزدیک ساختمان ها قرار دهند. نور را در بالای سازه قرار دهید تا به طور یکنواخت در سطوح پخش شود و جلوه ای یکنواخت را ایجاد کند. عنصر ضروری فاصله بین منبع نور و سطحی است که فرد می خواهد روشن کند.

محدوده نور مستقیماً با شدت آن متناسب است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که نور را در فاصله ای مناسب قرار دهید و نورهای جهت دار را با نورافکن در نظر بگیرید. چراغ های جهت دار به طراح اجازه می دهد تا ویژگی های خاص ساختمان را برجسته کند. علاوه بر این، نورهای جهت دار کوچکتر و ضعیف تر از نورافکن هستند، اما همچنان برای طراحی های معماری ضروری هستند. انتخاب پرتوهای باریک برای افزایش جلوه در عین اجتناب از آلودگی نوری مناسب است.

نورپردازی نما ساختمان

روشنایی محلی

نور محلی بر نقاط خاصی از ساختار نمای عمودی مانند ارتفاع یا ستون های ساختمان تمرکز می کند.

جالب اینجاست که این چراغ های محلی بهره وری انرژی را نیز افزایش می دهند. طراحان همچنین می توانند انواع مختلف این چراغ ها را با هم ترکیب کرده و طرح های جمعی بهتری ایجاد کنند. درست مانند آن چیزی که در ویژگی چراغ های حیاطی می بینیم.

روشنایی مخفی

روشنایی مخفی یا پنهان پیچیده ترین روش نورپردازی است، اما می تواند به ایجاد طرح های نورپردازی نمای ساختمان کمک کند. این نورپردازی می تواند به ایجاد ظاهری دراماتیک، ارتقاء ساختار ساختمان و افزایش ظاهر آن کمک کند.

طراحان می توانند رویکردهای مختلفی را برای این نوع نورپردازی انتخاب کنند. قرار دادن نورها در نقاط مناسب می تواند به ایجاد اشکال با سایه کمک کند و تمرکز بر روی عناصر معماری فردی را جلب کند.

کانتورینگ یکی دیگر از گزینه های موثر برای نور ساختمان های معماری است زیرا به ساختمان درخشندگی می بخشد و طرح های چشمگیرتری ایجاد می کند. اکثر کارشناسان معماری استفاده از چراغ SMD را برای این کار پیشنهاد می کنند.

تکنیک های دیگری نیز وجود دارد که می توان برای گرفتن نتایج بهتر از آنها پیروی کرد که عبارتند از:

  • نورهای مستقیم یا نورهایی که مستقیماً روی خود نما می‌افتند.
  • قرار دادن نور نما در نزدیکی سطح عمودی. می توان این چراغ ها را در پایین نصب کرد که با رسیدن به بالا محو می شوند. این روش به برجسته کردن صحیح سطوح کمک می کند.
  • چراغ‌های آبشاری می‌توانند نماهای صاف را روشن کنند و اگر آنها را دور از سطح قرار دهید، عمر بیشتری می‌بخشند.
  • نورهای برجسته برعکس نورهای آبشاری در نورپردازی نمای ساختمان است زیرا این تکنیک نورها را نزدیک نما قرار می دهد و با ستون ها، بازشوها و جزئیات ساختمان جلوه های دراماتیک فوری ایجاد می کند.

گزینه های معمول نورپردازی نمای ساختمان

متخصصان می‌توانند طرح‌ها و تکنیک‌های مختلفی را برای ایجاد چراغ‌های نمای عالی به کار ببرند، اما دانستن گزینه‌های مناسب وسایل نیز ضروری است. در اینجا برخی از متداول‌ترین انتخاب‌های نور نما که باید در نظر گرفته شود، توضیح داده شده است.

چراغ های دیواری

چراغ دیواری به دلیل گزینه های طراحی ساده ای که دارد محبوبیت بیشتری دارند. این نورها می توانند به تأثیر سایه-نور روی سطح نما کمک کنند زیرا دیوارها می توانند در جهات مختلف بدرخشند.

ترکیب جهات مختلف نور می تواند به ایجاد نتیجه جمعی بهتر بسته به طراحی ساختمان کمک کند. به عنوان مثال، یک ساختمان با یک طبقه با نور تک دیواری کاملاً روشن می شود و ساختمان چند طبقه به چراغ های دیواری رو به پایین و بالا نیاز دارند.

نورپردازی ساختمان

چراغ های درون زمین

برخی از ساختمان ها نیاز به نور از پایه تا بالا دارند، بنابراین طراحان به چراغ های داخل زمین نیاز دارند. این چراغ ها به دلیل شدت نور بیشتر می توانند منطقه بزرگی را پوشش دهند، اما تنظیم زاویه نور مناسب نقش مهمی در نتیجه این پروژه های نورپردازی نما دارد.

طراحان می توانند یک چراغ با قدرت بالا یا چندین چراغ کوچکتر را برای ایجاد همان جلوه نصب کنند. بستگی به این دارد که شخص بخواهد طرح نهایی را چگونه ببیند.

پروژکتور LED

تمام ساختمان ها مانند ادارات و منازل به دلیل بهره وری انرژی بیشتر، عملکرد بهتر و … دارای LED هستند که علاوه بر این نقاط می توان از چراغ های LED به عنوان نورافکن برای نما استفاده کرد.

این چراغ ها سازگار با محیط زیست هستند، انتشار نور با کیفیت خوبی دارند و پرتو قدرت بالاتری نسبت به اکثر گزینه های موجود دارند. علاوه بر این، یک طراح می تواند این چراغ ها را تغییر دهد، زیرا حشرات و دیگر موجودات کوچکتر را نمی کشند.

چراغ های سقفی

چراغ های سقفی شامل لامپ هایی هستند که برای دسترسی سریع و نگهداری آسان در سقف قرار می گیرند. آنها یک نوع نور رو به پایین را تشکیل می دهند که معماری مدرنیستی ایجاد می کند. این نورها در شب بهترین هستند زیرا وقتی از فاصله دور دیده شوند می توانند طرح های متقارن ایجاد کنند. طرح ها می توانند این چراغ های سقفی را تقریباً به هر شکلی ثابت کنند و معماری کاملی را در اطراف آنها ایجاد کنند.

طراحان این چراغ های سقفی را برای نور و درخشش بیشتر به سقف اضافه می کنند و نیازی به محافظت اضافی در برابر برف، باران یا سایر خطرات آب و هوایی ندارند. این به طراحان اجازه می دهد تا به سرعت متنوع ترین گزینه های طراحی را توسعه دهند. استفاده از انواع لوستر مدرن می تواند به زیباتر کردن نمای بخشی از ساختمان شما کمک کند.

نمای ساختمان

نکاتی برای طراحی نورپردازی نمای خارجی (روش های نورپردازی مصنوعی)

نورپردازی بیرونی مستلزم ترکیب محصولات و تکنیک های نور مصنوعی مناسب است. در حالی که این تکنیک ها ممکن است برای هر ساختمان و طراحی متفاوت باشد، در اینجا نکاتی وجود دارد که هنگام طراحی نور مصنوعی باید به خاطر بسپارید.

بهترین مناطق برای روشنایی را بشناسید

برای اینکه همه چیز را روشن کنید، برای ایجاد یک طراحی نمای عالی، نیازی به پر کردن منطقه با نورهای بی پایان نیست. درعوض، دانستن روش‌های پرهزینه و کم مصرف بیشترین اهمیت را دارد. با ارزیابی ساختار و طراحی موجود آغاز می شود.

طراحان باید تاریک ترین نقاط ساختمان را بشناسند و سپس بر این اساس یک لامپ و روش نورپردازی را انتخاب کنند. پیشنهاد ما نصب تعداد مساوی چراغ در سرتاسر ساختمان است. اکثر مردم جلوی خانه های خود را تزئین می کنند و عقب را در نظر نمی گیرند. با این حال،

از استفاده از نور طبیعی در همه جا خودداری کنید

اکثر طراحان و صاحبان ساختمان ها سعی می کنند با طراحی نما از نور طبیعی استفاده کنند. اگرچه افزودن چند عنصر طبیعی در نورپردازی نمای ساختمان خوب است، اما بهتر است کل ساختمان را به این شکل در نیاورید.

نورپردازی نما با تغییرات و انتخاب های طراحی زیادی برای تصمیم گیری همراه است. پایبندی به طرح های طبیعی می تواند در نهایت پتانسیل یک پروژه را محدود کند. علاوه بر این، ضروری است که ساختمان تا حد امکان در شب قابل توجه باشد زیرا اکثر ناظران از آنجا عبور می کنند. چراغ‌های نما باید به اندازه‌ای برجسته باشند که توجه را به خود جلب کنند و در شب کاملاً زیبا به نظر برسند.

اهمیت نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان راهی عالی برای تقویت و افزایش زندگی بیشتر به هر سازه و ساختمانی است که  ساده است. این چراغ ها در طراحی، گزینه های نصب و گزینه های دمای رنگ متفاوت هستند.

متخصصان معماری می توانند تا حد امکان ظاهرهای بیشتری را آزمایش کنند و یک نمای نهایی عالی ایجاد کنند. علاوه بر این، نورپردازی نما همچنین می تواند سازه را برجسته کند، ارزش زیبایی شناختی بیشتری به آن اضافه کند و جذابیت آن را افزایش دهد. به شرطی که در آن از اشتباهات رایج نورپردازی پرهیز شود.

با این وجود، فرد باید شیوه های طراحی مناسب را انتخاب کند و عناصری را اضافه کند که به خوبی با محیط طراحی ترکیب شود. سعی کنید اجزای ساده ای مانند نورافکن را ترکیب کنید و به اجزای پیچیده تر بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =

سبد خرید