وبلاگ فروهر

طراحی سیستم نورپردازی

طراحی سیستم نورپردازی

طراحی سیستم نورپردازی یکی از مهم ترین کارهایی است که باید بر اساس اصول مشخص مهندسی و نورپردازی خانه انجام شود. در اینجا قصد داریم این اصول مهم را مرور کنیم و مهترین مباحثی را که یک طراح یا معمار باید در نظر بگیرید مطرح کنیم. سپس سعی خواهیم کرد برخی از جزییات مهم در طراحی سیستم نورپردازی را یادآور شویم تا با کمک آنها بتوانیم نورپردازی را به کمک وسایلی مانند لوستر مدرن یا آباژور ایستاده به بهترین شکل ممکن انجام دهید. 

طراحی سیستم نورپردازی

طراحی سیستم نورپردازی به چه معناست؟

طراحی سیستم نورپردازی شامل بررسی نوع محیط، نیازهای روشنایی و نورپردازی، شدت نور، رنگ نور، توزیع نور، مقدار صدا و دما محل است. این سیستم باید با انتخاب نور مناسب برای هر فضا، بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین جلوگیری از تأثیرات مخرب نورپردازی بر محیط زیست کاربردی باشد.

در این راستا تکنولوژی های LED می توانند گزینه مناسبی برای نورپردازی باشند. برای طراحی سیستم نورپردازی، باید ابتدا درکی عمیق از الگو های نورپردازی، خلاقیت و هنر طراحی نورپردازی را داشته باشید.

به طور خلاصه، طراحی سیستم نورپردازی قطعه ای اساسی از هر فضای داخلی و خارجی است که باعث می شود فضایی زیبا و روشن ساخته شود.

آباژور دیواری تیانا

1,150,000 تومان1,550,000 تومان
کد محصول FD-WL-001
ابعاد کلی  طول 100 سانتی متر
جنس بدنه آلومینیوم
نوع رنگ پودری الکترواستاتیک
نوع نور اس ام دی
شار نوری 1200 لومن
 

روش های طراحی نورپردازی

برای طراحی نورپردازی، ابتدا باید اهداف و نیازهای مشتری را بررسی کنید. بعد از آن، باید به دنبال جزئیاتی مانند شکل و اندازه فضا و موقعیت مناسب نورپردازی باشید.

در ادامه، باید انواع ظرفیت نور و قابلیت های نورپردازی را شناسایی کرده و میزان سنتی یا مدرن بودن محیط را در نظر بگیرید.

استفاده از رنگ‌های صحیح و نور بومی می تواند در نورپردازی محیط کمک کند. همچنین می توانید از هنرمندان و نورپرداز های حرفه ایی برای طراحی نورپردازی استفاده کنید. در نهایت، پایین آمدن هزینه های پروژه باید در نظر گرفته شود.

طراحی نورپردازی

اهمیت طراحی سیستم نورپردازی اصولی

یک فضای کاری کم نور می تواند حتی زیباترین دفاتر را نیز کمرنگ کند. طراحی نور جزء حیاتی هر فضایی است، زیرا می تواند بر بهره وری، تمرکز و نظرات مهمانان و افراد حاضر در محیط تأثیر بگذارد. با یادگیری برخی از اصول طراحی سیستم نورپردازی، می توانید با سهولت بیشتری امکانات خود را با چراغ هایی تجهیز کنید که یک مکان آرامش بخش را نشان می دهند.

اگر تا به حال جلسه ای را در اتاقی با نور ضعیف شرکت کرده باشید یا سعی کرده اید در خانه ای با نورپردازی نامناسب زندگی کرده باشید، می دانید که تلاش برای تمرکز در چنین محیطی چه دشواری هایی دارد. نورها می توانند بهره وری کل یک فضا را ایجاد کنند یا آن را از بین ببرند و اگر ساختمان شما هنوز با نور ضعیف، خیلی زیاد یا ناکافی کار می کند، ممکن است تصور اشتباهی را به مهمانان خود بدهید. نورپردازی شما بر چهره یک خانه تأثیر می گذارد و اگر می خواهید مردم خانه شما را به عنوان یک منزل مدرن و پیشرو ببینند، به طراحی نورپردازی نیاز دارید که این ارزش ها را منعکس کند.

ملاحظات طراحی نورپردازی

اگر بیش از حد به آن فکر نکنید، نورپردازی ها می توانند تصمیم ساده ای به نظر برسند. اما وقتی تمام جنبه های مختلف را در نظر بگیرید که باعث می شود یک فضای کاری به خوبی روشن شود، می بینید که این فرآیند چقدر ممکن است پیچیده باشد. در اینجا چند نکته و مفهوم طراحی روشنایی وجود دارد که هنگام انتخاب نورپردازی باید در نظر بگیرید:

لوستر سقفی هِسپر

2,600,000 تومان3,200,000 تومان
 
کد محصول FD-CP-003
ابعاد کلی طول خط نوری 70 و 55 سانتی متر
جنس بدنه آلومینیوم
رنگ بدنه  پودری الکترواستاتیک
نوع نور اس ام دی
شار نوری 3000 لومن
گارانتی یک سال
  • قابلیت تنظیم زاویه تابش نور را با استفاده از پیچ تنظیم دارد.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع از یک متر تا 20 سانتی متر وجود دارد.

توزیع نور و روشنایی

نور روز منبع فوق العاده ای است، اما باید به نحوه تعامل آن با نور مصنوعی داخل ساختمان فکر کنید. مطالعات کارشناسان نشان داده است که کارگران در محیط‌های اداری با نور طبیعی بهینه‌سازی شده شاهد کاهش 84 درصدی علائم خستگی چشم، تاری دید و سردرد بودند. همه اینها علائمی هستند که بهره وری را کاهش می دهند. پس آیا این بدان معناست که شما باید از شر تمام نورهای مصنوعی خلاص شوید و فقط پنجره های غول پیکر نصب کنید؟ نه دقیقا.

پنجره بزرگ قطعا یک انتخاب طراحی ارزشمند است، اما شما باید اثرات نامطلوب نور طبیعی را نیز در نظر بگیرید. که شامل: نور کم که بر اثر ابر یا آب و هوای نامناسب که میزان نور موجود را کاهش می دهد. هم چنین خروج گرمای ناخواسته باعث افزایش دما در مناطق خاص می شود و باعث ناهماهنگی در سراسر منزل  می شود. تابش خیره کننده بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا تلویزیون، دیدن صفحه مانیتور را دشوار یا ناراحت کننده می کند. 

سایر مشکلات توزیع نور شامل نورپردازی سقفی یا وظیفه ای است که با نور محیطی که برای اتاق انتخاب کرده اید در تعامل هستند. برخی از آنها می توانند باعث تابش خیره کننده شوند، به ویژه در سراسر صفحه نمایش تلویزیون یا می توان از آنها برای افزودن نور کافی به یک اتاق کم نر استفاده کرد. 

یکی دیگر از ملاحظات توزیع نور و روشنایی، روشنایی و امنیت بیرونی است. نورپردازی بیرونی باید به گونه ای طراحی شود که بالاتر از استانداردهای امنیتی را داشته باشد. این امر به ایمنی و امنیت شبانه افراد محل نیز کمک می کند. درباره این موضوع در نورپردازی نمای ساختمان به طور کامل توضیح دادیم.

طراحی سیستم نورپردازی درست

بقاء انرژی در طراحی سیستم نورپردازی

بسیاری از انواع طراحی روشنایی قدیمی، مانند لامپ های رشته ای و فلورسنت، مقادیر نسبتاً زیادی انرژی مصرف می کنند. در لامپ‌های رشته‌ای سنتی، 90 درصد انرژی که از خود ساطع می‌کنند، به صورت گرما منتشر می‌شود، که آنها را به گزینه‌ای بسیار بیهوده تبدیل می‌کند. تغییر انواع لامپ ها به SMD های کارآمدتر می تواند یکی از بهترین راه ها برای صرفه جویی در انرژی باشد. این روش هم برای محیط زیست و هم برای زندگی شما مفید است. LED مخفف دیودهای ساطع کننده نور است و آنها از طریق فرآیندی به نام الکترولومینسانس کار می کنند که با عبور جریان الکتریکی از یک ماده نیمه هادی نور تولید می کند.

لامپ های ال ای دی دارای چندین مزیت هستند که آنها را به انتخابی ایده آل برای محیط اداری تبدیل می کند. این مزیت ها عبارتند از:

  • کارآمدتر: LED ها می توانند بین 25 تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به همتایان رشته ای خود مصرف کنند. این صرفه جویی باعث کاهش قابل توجهی در هزینه های برق می شود.
  • ماندگاری بیشتر: چراغ‌های ال‌ای‌دی نیز با جایگزینی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند. آنها می توانند تا 25 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای سنتی دوام بیاورند که این امر نیازهای تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می دهد.
  • خنک کنندگی: با خروجی حرارت کمتر، این چراغ ها ایمن تر هستند و به شما کمک می کنند دمای مورد نظر خود را بدون گرمای اضافی حفظ کنید.
  • رنگ نور متنوع: رنگ‌ها متنوع و انعطاف‌پذیر هستند و به وسایل روشنایی اجازه می‌دهند تا با نیازهای شما سازگار شوند. نمایش رنگ لامپ های LED بسیار عالی است، بنابراین خانه شما می تواند دقیقاً همان طور که می خواهید به نظر برسد.

ممکن است برای کار با این گزینه های کم مصرف نیاز به بروز رسانی برخی از وسایل داشته باشید، اما این یک سرمایه گذاری ارزشمند است. فراموش نکنید که استفاده از نور طبیعی می تواند در وهله اول به کاهش وابستگی شما به نورپردازی داخلی کمک کند.

طراحی درست سیستم نورپردازی

ظاهر فضا و لامپ ها

با همه این صحبت ها در مورد کارایی و تعاملات نوری، نمی توانیم ظاهر فیزیکی وسایل نور را فراموش کنیم. انواع طراحی نورپردازی باید از نظر زیبایی شناسی دلپذیر بوده و با فضای منزل مطابقت داشته باشد. چراغ‌ها به لامپ‌های مختلف اطلاق می‌شوند و شامل لامپ‌های فرورفته، آویزهای مستقیم و غیرمستقیم، نورپردازی زیر کابینت، آباژور، چراغ دیواری  و غیره هستند. ترکیبات موثر لامپ ها می توانند مناطقی با نور حرفه ای ایجاد کنند.

اگرچه نورها بسیار کاربردی هستند، اما همچنان مواردی هستند که فضا را اشغال می کنند و بنابراین می توانند ظاهری تزئینی نیز باشند. یک آباژور یا آویز می تواند یک اثر هنری منحصر به فرد باشد که به فضا شخصیت و جذابیت می بخشد. از سوی دیگر، چراغ ها می توانند پنهان یا فرو رفته باشند.. شما باید در نظر بگیرید که می‌خواهید وسایلتان چگونه به نظر برسند و چه تاثیری بر دکوراسیون خواهند داشت.

لوستر سقفی ناهیرا

2,150,000 تومان2,700,000 تومان
 
کد محصول FD-CP-008
ابعاد کلی طول 120 و عرض 30 سانتی متر
جنس بدنه آلومینیوم
نوع رنگ پودری الکترواستاتیک
نوع نور اس ام دی
شار نوری 3000 لومن
گارانتی یک سال
  • قابلیت تنظیم ارتفاع از یک متر تا 20 سانتی متر وجود دارد.

نور خیره کننده

چند نوع تابش خیره کننده وجود دارد، از جمله تابش خیره کننده مستقیم و انعکاسی. تابش مستقیم به نمای یک منبع نور اشاره دارد که معمولاً در کنتراست بالایی با محیط اطراف خود قرار دارد. لامپ و نور خورشید می تواند مثالی از آن باشد. تابش انعکاسی کمی چالش برانگیزتر است، زیرا از مواردی است که ما با آنها کار می کنیم، مانند کاغذ براق، میز و صفحه کامپیوتر ساطع می شود. تابش انعکاسی به این معنی است که شما باید رنگ های سطح اتاق و همچنین انتشار منابع نور را در نظر بگیرید. دیوارها و سطوح مات ممکن است به کاهش تابش انعکاس کمک کنند، در حالی که نور غیرمستقیم می تواند به کاهش تابش نور از خود نورها کمک کند.

کنترل تابش نور به ویژه در محیط اداری مهم است، زیرا می تواند حواس افراد را از کارشان در مکانی که تمرکز در آن حیاتی است منحرف کند.

طراحی رنگ نور سیستم نورپردازی

دمای رنگ نور

اگر از مردم بپرسید که یک لامپ چه رنگی ساطع می کند، بسیاری از آنها می گویند “سفید”، اما در واقع رنگ نور بسیار بیشتر از این است. نور سفید دارای دمای رنگی است که بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. مقیاس کلوین تابش جسم سیاه را اندازه گیری می کند. به اندازه کافی عجیب، آنچه که ما به عنوان رنگ‌های گرم در نظر می‌گیریم، مانند رنگ‌های مایل به قرمز، دمای پایین‌تری دارند و رنگ‌های سرد، مانند آبی، دمای بالاتری دارند. در زیر محدوده معمولی دمای رنگ آمده است.

  • گرم: 2700 تا 3500 هزار. این محدوده شامل رنگ غروب خورشید می شود.
  • خنثی: حدود 4000K.
  • سرد: بالای 4700K. این رنگ شبیه یک روز روشن و آفتابی است.

این دمای رنگ های مختلف می تواند اثرات فیزیولوژیکی متفاوتی روی افراد داشته باشد. برای مثال، چراغ‌های گرم دنج‌تر هستند و اغلب باعث می‌شوند مردم بیشتر غذا بخورند، بنابراین در رستوران‌ها استفاده می‌شوند. اما می‌توانند در اتاق استراحت یا لابی نیز به خوبی کار کنند. از سوی دیگر، رنگ‌های سرد، نور طبیعی روز را بیشتر تقلید می‌کنند. آنها می توانند بهره وری و سطح سروتونین افراد را افزایش دهند و به افزایش کارایی کمک کنند.

لوستر سقفی ویژن

3,400,000 تومان4,050,000 تومان
کد محصول FD-CP-011
ابعاد کلی طول بدنه 150 سانتی متر و طول شلنگ نوری 300 سانتی متر
جنس بدنه آلومینیوم
نوع رنگ پودری الکترواستاتیک
نوع نور اس ام دی
شار نوری 6500 لومن

کنترل روشنایی و انعطاف پذیری

با یکطراحی سیستم روشنایی جامع، ممکن است برای کنترل همه آنها کمی بیشتر از یک کلید روشنایی نیاز داشته باشید، به خصوص اگر از نورپردازی هوشمند با سنسورها یا کنترلرهای خودکار استفاده می کنید. بسیاری از سیستم‌های مدرن می‌توانند به‌صورت بی‌سیم کار کنند، که مخصوصاً برای مقاوم‌سازی یا ساختمان‌هایی با مناطقی که سیم‌کشی سختی دارند، مفید است. کنترل‌های بی‌سیم را می‌توان تقریباً در هر مکانی قرار داد و در صورت نیاز جابه‌جا یا گسترش داد.

یکی از روش های رایج کنترل روشنایی، نصب سنسورهای اشغال است که به صورت خودکار چراغ های شما را در صورت حضور کارمندان روشن می کنند. این رویکرد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود زیرا در صورت عدم استفاده خاموش می شود و حتی فعال سازی هندزفری را نیز ارائه می دهد.

نوع دیگری از سنسورها که مخصوصاً برای مکان هایی با نور شدید روز مفید است، حسگر نوری است. می توانید از حسگرهای نوری برای تشخیص میزان نور موجود در یک منطقه استفاده کنید و نورها را متناسب با آن تنظیم یا کم کنید. سنسورها می‌توانند روی دیوارها، سقف‌ها یا درون چراغ‌ها قرار بگیرند و اندازه‌شان متفاوت باشد.

در سال های اخیر، قابلیت تغییر رنگ منبع نور نیز به یک گزینه تبدیل شده است. در صورت تمایل می توانید دمای نور سفید را تغییر دهید یا حتی رنگ های پررنگ اضافه کنید.

با اجرای یک طراحی ساده با در نظر گرفتن انعطاف پذیری، به خود اجازه می دهید تا محیط را به دلخواه خود سازگار کرده و تغییر دهید. می توانید تابش خیره کننده را کاهش دهید یا روشنایی را برای مطابقت با عملکردهای مختلف تنظیم کنید، مانند تماشای ارائه روی صفحه یا میزبانی یک جلسه. برخی از کارمندان ممکن است با نور آبی بیشتر احساس بیداری کنند، در حالی که طراحان ممکن است برای دیدن بهتر صفحه نمایش رایانه خود به نورهای کم نیاز داشته باشند. اجازه دادن به آن‌ها برای تنظیم چراغ‌های خود همانطور که دوست دارند می‌تواند به بهبود رضایت و بهره‌وری کارکنان کمک کند.

طراحی در نورپردازی

نورپردازی قسمت های مختلف 

نورها بیشتر از قسمت های روشن یک فضا تأثیر می گذارند. هم چنین آنها بر قسمت های تاریک نیز تأثیر می گذارند. برخی از سبک‌های طراحی سیستم نورپردازی، حضور سایه‌ها را افزایش می‌دهند و خود را به نورپردازی چشمگیر نزدیک می‌کنند. ما می توانیم از منابع نور جهت دار برای این جلوه های سه بعدی استفاده کنیم.

نور پراکنده پوششی یکنواخت ایجاد می کند که عمدتاً بدون سایه است. در حالی که ممکن است از نظر بصری آرامش بخش باشد، فقدان سایه می تواند منجر به مشکل در شناسایی لبه ها و تغییرات در سطح شود. تمایز در یک شکل را حذف می کند. ترکیب نور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند حتی نور محیطی را بهبود ببخشد.

نکات مهم طراحی نورپردازی

سیستم نورپردازی شامل اجزای متفاوتی است که هر کدام برای راه‌اندازی و بهینه سازی سیستم لازم هستند.

ابتدا باید نوع مناسبی از چراغ‌های نورپردازی انتخاب شود که بر اساس کاربرد، ابعاد فضا، بودجه و خواسته‌های طراحی بهینه است. همچنین برای راه‌اندازی مناسب نورپردازی به یک دستگاه کنترلر دیمر نیز نیاز است تا بتوان با مدیریت توان، بازه روشنایی را تنظیم کرد.

نصب اجزای نورپردازی به طور دقیق و مرتب و با در نظر گرفتن تراز سطح نصب شده ضروری است. همچنین برای حفظ مصرف انرژی و زیبایی نورپردازی، استفاده از ال ای دی و نورپردازی هوشمند با توان کم موثر است. در نهایت، برای داشتن نتیجه بهینه، دقت و توجه به جزئیات طراحی و اجرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آباژور ایستاده سَهی

2,550,000 تومان3,200,000 تومان

 

کد محصول FD-FL-013
ابعاد کلی  قطر 30 و ارتفاع 155 سانتی متر
جنس بدنه آلومینیوم
ولتاژ کاری 12 ولت آداپتور
نوع رنگ پودری الکترواستاتیک
نوع نور اس ام دی 
شار نوری 2000 لومن

 

این موارد همه بخشی از قسمت های مهم در طراحی یک سیستم نورپردازی درست و اصولی است. شما برای طراحی درست لازم است تا اندازه گیری شدت نور را به درستی انجام داده باشید، تا در محاسبات دچار اشتباه نشده باشید. هم چنین با در نطر گرفتن تمامی این شرایط گفته شده مخصوصا شدت و دمای نور می توانید به آرامش افراد حاضر در محیط نیز کمک زیادی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =

سبد خرید